Thursday, October 9, 2008

hehe..nasib bek laa

Kata org tua jgn berkhayal bila nak melintas jln. Dulu mungkin itu mengarut tapi malam ni, kata2 itu ada benarnya.

Seperti selalu, jika ada keperluan macam malam ni, aku terpaksa ambil access code lagi sekali sebab yang semalam suda expired, aku pun jalan laa pi atm machine yang terletak nun jauh di hujung kampung.

Dalam samar gelap dan sejuk angin malam, aku terlihat seseorang yang aku kenal. “eh! Dia la tu, baru balik kah? Waa! Banyak betul duit dia ni kuar shopping lagi, ni mst tuk dinner bisuk.”

Terlihatkan dia dihadapan aku terus memikirkan apa yang patut aku sebut bila bersua muka. “aik, ala…dorang limpas situ plak.” Apa lagi, aku pun terus mempercepatkan langkah untuk memastikan dia nampak aku. “rasanya dia nampak suda sikit.”

Ok laa, aku pun jalan laa terus menuju ke arah matlamat singkat tuk malam ni.

Waa..boring plak jalan satu orang ni. Dalam langkah yang berat aku sedang memikirkan masa depan. Akankah ada harapan untuk aku terus bergelar pelajar UiTM. Nak kata aku tak kisah kalau masuk mana2 kos, aku kisah. Tapi tulaa kita harus sedar kemampuan masing2 kan. Aku seedar tahap yang aku mampu capai. Aku bukan macam orang lain yang ada sini. hampir semua yang ada disini, family dorang ada sejarah tuk kos ni paling kurang pun spm yang gempak. Nasib baik ada kuota merasa juga aku masuk sini. “ciaannn..”

Setelah selesai urusan dunia, aku pun berpaling tuk keluar dari tempat glamour itu. “oo..kamu cucuk duit erk.?” Tanpa aku sedar, dia ada disitu, kawan yang agak lama aku kenal. Tapi sekarang macam bukan kawan. Baru ja. Aku memang tak perasan dia ada situ. Disebabkan rasa bersalah aku terus angkat kaki. Aku memang nak tegur tapi malu ditambah nagn ego memang aku tak pikir lagi, aku tak nak tegur.

Sowie...

Dalam melangkah balik ke mahligai malinja, aku mengelamun sejauh saujana mata memandang. Aku dah macam businessman, banyak sangat yang aku simpan dalam otak dalam satu masa. Ish..taknak risau2 ni, cepat tua.

Aku tengah berfikir, patut tau tak patut aku pi esok. Teringat sal dinner tu, aku teringat plak solan yang ditujukan oleh ehmm. “pi dinner tak.?”

Aku tak jawab pun. Best nya...dia tanya aku.!!! Tak kisah laa apa motif dia yang penting aku hepi. Macam yang aku cakap, “aku peduli apa”

Habis pasal sorang aku pikir pasal yang sorang ni plak. Aku jmpa dia di atm. Hu..aku tak sangka aku tak perasan itu dia. Kalu dulu, dari jauh lagi aku tau itu dia tapi malam ni dalam jarak dekat pun aku tak perasan itu dia. Sama macam test petang tadi, kalu sebelum ni waktu dia duduk belakang waktu lecture pun aku tau itu dia tapi dia duduk betul arah bertentangan dgn aku aku tak tau itu dia. Aku tau dia mesti sudah ready tuk test mcam selalu. Well dia kan dekan. Ha..!! aku mesti datang sok sebab dia dapt penghargaan dekan dari club kecik tu.

Hu..apa laa yang ada dalam otak aku ni. Disebabkan menglamun dan berkhayal sambil berjalan aku hampir jadi arwwah plak malam ni. Boleh dikatakan aku masih bernafas sebab nasib bek n ajal aku tak sampai lagi..hahaha

Mula2 kereta proton wira hitam(rasa nya laa). Nasib bek kerera tu laju skit dan lalu tepi aku sebelum aku teringin nak melintas kalu tak rata laa aku. “aik kereta laa,” aku terus langkahkan kaki aku. “macam lampu kereta.?” Aku toleh kanan.. “waa.!!besarnya kereta” sekali lagi, nasib bek dia brek kalu tak rata juga aku. So untuk mengcoverkan malu, aku control dan teruskan melangkah. Buat2 aku tak salah punn. Again, nasib bek malam so xnampak muka aku dan tak ramai orang.

Hu..thankx ar pemandu tu sebab tak hon n maki aku..

Kesimpulannya...jangan laa pikir pasal suma benda bila berjalan pegi tau balik dari atm. Hehehe...XD

No comments: