Thursday, April 2, 2009

fikir-fikir laa...

tadi (01.April.2009) aku dengar "something dari radio. roomate aku yang pasang.
tajuk untuk petang ni berkenaan risiko.

orang yang berkata-kata tu pun start laa..
dia kata semua benda ada risiko.
belajar di IPT risikonya kegagalan, mendaki ke puncak yang tinggi risikonya jatuh ke bawah (aku skip yg lain)

aku dengan setia menunggu apa pula nassihat yang dia nak bagi hari ni yang berkenaan dengan risiko.
tapi...
lepas dia senaraikan perkara2 dan risiko2nya, dia cakap...
"janganlah pula kita jadi dayus, kalau takut dilambung ombak jangan berumah ditepi pantai. fikir2kanlah." lebih
kurang macam tu laa bunyinya tapi maksud tak lari, aku sure.

mula2 aku tak faham pastu aku fkir sendiri.
dia maksudkan jangan ambil risiko kah..???

semua orang pun takut dengan risiko, tapi risiko tu wujud untuk ditangani dan menggalakkan kita untuk berfikir lebih
luas dan mencari cara mengurangkan risiko.
kalau taknak jadi dayus dan mengaku memang takut, takkanlah kena buat pilihan untuk tidak buat apa2 pun.
antara benda yang takda risiko kita boleh buat is doing nothing.

risiko itu kita yang pilih dan boleh kita elak atau kurangkan...bernafas pun ada risiko, risiko kuman masuk ikut
udara yang kita sedut tu.hehehe fikir-fikirkan laa

2 comments:

Anonymous said...

Risiko nak elak kena tumbuk plak camne?

iki said...

risiko tuk sakit kaki sebab lari laju2 smpai tak cukp tanah..
hehe