Saturday, June 13, 2009

sindirela mu

dalam senja yang dingin, sang romeo setia menanti di beranda melihat mentari menyapa malam. hidupnya yang terkurung dari budaya sosial dunia luar memaksa dirinya bersahabat dengan angin, menyanyi bersama burung berkicauan dan menari bersama lembut gerak awan.
ibarat sang punai yang terkurung didalam sangkar, sang romeo juga terkurung didalam istana palsu binaan kontraktor tempatan.
hari demi hari berlalu, selama 20 puluh tahun hanya beranda kecil yang menjadi tamanpermainan hidupnya. tiada teman dan tiada kawan cuma sendirian. ibarat langit siang, tiba saat akan berubah menjadi malam begitu juga hidup ini. disebalik air mata akan terbit jua senyuman suatu hari nanti.
seperti yang tersusun di dalam jadualnya, romeo duduk menongkak dagu memandang langit barat menanti tiba senja. dengan tidak semena-mena, bertentang dengan ramalm cuaca di tv3 langit berubah mendung dengan sekelip mata. rupa-rupanya, ahli kumpulan x-men sedang bergaduh dan storm tengah merajuk sebab itulah mendung. terbantut jadual romeo.
tiba-tiba romeo terdengar suara lunak sedang bernyanyi...
"plastik, siapa mau beli plastik...bahai, siapa mau beli bahai.." begitulah kedengarannya.

romeo: "ahhh, merdu sungguh suara itu. siapakah gerangan tuan empunya suara.?"
romeo tercari-cari, terlompat cuba melihat namun beranda tersembunyi di balik pokok.
"gedebuukk..!!" macam nangka busuk, romeo terlepas dari beranda jatuh menimpa bumi dan pejal.

romeo: "aduh. sakitnya. ha.? dimana gerangannya tempat ini."
rupa-rupanya ada orang memungut nangka busuk itu aka romeo.

juliet: "saudara terjatuh dan saya membawa saudara kemari untuk mendapatkan rawatan percuma
dan penginapan semalam percuma. sini ialah hospital."
romeo: "oh begitu, terima kasih saya ucapkan. tapi saya perlu segera pulang khuatir parents saya mencari-cari saya."
tiba-tiba lagi...

bapa romeo: "oh! disini kau ya.! anak durhaka, berani kau melangkah kaki mu keluar tanpa izinku"
mama romeo: "dasar buaya darat! eh, salah.. sekarang pulang ke rumah!"

juliet: "oh..maafkan lah dia, dia tidak bersalah. saya yang membawa dia kemari untuk merawat lukanya dan menerima penginapan percuma."

bapa romeo: "wah, amoi cantik. rupanya kau dalang semua ini."
mama romeo: "memang cantik. ketepi kau."

"pang.!!" melekat sebentuk tapak tangan di wajah juliet.

romeo: "mama!! kenapa...? dia tidak bersalah..."
mama romeo: "sorry, tak sengaje..opss."
bapa romeo: "siapakah namamu wahai amoi cantik?"
mama romeo: "ehemmm, nak buku lima ker..? jom balik.."

pertemuan itu berakhir disitu, hari berganti hari hidup romeo berjalan seperti yang dijadualkan,namun hatinya tidak mengikut jadual hanya amoi cantik itu yang bermain didalam benak.
sehinggalah suatu hari, beranda yang usang itu retak menanti belah. sang romeo terjatuh kebawah bersama beranda yang roboh itu. pantang maut sebelum ajal, sepasang tangan menyambut tubuh kecil romeo.

juliet: "ku percaya kita akan bertemu jua semula."
romeo: "aku juga begitu."
juliet: "sebelum aku pergi, izinkan aku bertanya akan namamu."
romeo: "panggil saja aku fazlan fardiansyah. tapi apa kah namamu.?"
juliet: "panggil saja saya adizatul amirah oh abang fardiansyah." (uweeekkkk!!)
romeo: "oh indah sungguh nama itu."
juliet: "namamu juga. seperti artis indonesia gitu..hheee"

mama romeo: "amboi gediknyaa..!! pengawal! halaukan amoi gedik itu. campakkan plastiknya ke tong"
romeo : "plastik.? nanti!!"

seakan lelaki sejati, romeo berlari mencapai juliet.
romeo : "dikau kah yang menjual bahai itu? "siapa mau beli plastik?" itukah kau adizatul"?
juliet :" benar abang fardiansyah, itu aku."

perlahan adizatul melepaskan pegangan tangan fardiansyah dan melangkah lemah menuju keluar.
adizatul : "plastik, siapa mau beli plastik? bahai, siapa mau beli bahai?"

fardiansyah: "mama, izinkan aku bersama adizatul ma. please..!!!"
puan nonoi : "tidak mungkin!! jangan kau bermimpi beristerikan sang penjual plastik."
fardiansyah: "tapi dia cute ma..."
puan nonoi : "ah!! sudah, tidak akan aku setuju walau dia secantik aku. ehemm"

dan fardiansyah berlari mengejar cinta pertamanya. jauh sejauh hujung dunia mereka meninggalakan
mama dan bapa romeo. mereka dirikan rumah tangga dan hidup bersama.

puan nonoi : "tidak akan aku lepaskan kau!!"
encik carl : "skrip aku hilang...."

demi memisahkan adizatul dan fardiansyah, puan nonoi dan encik carl membuat temujanji dengan ahli sihir dan bomoh tua di starbak.

bomoh sae :"hehehehe...saya tau saya tau. nda payah cakap. saya sudah tau..hehehe"
xang : "saya pun sudah tau, nah ini botox encik carl..hehehe masuk akaun k."
encik carl :" tenkiu, tenkiu.!!
puan nonoi :"bukanlaa!! aku mau kamu *************. paham.!!??
bomoh sae : paham, paham..pengerasnya masuk akaun k.
xang : "no problem madame.."

langit menjadi gelap, kilat bersabung. seluruh rumah adizatul dan fardiansyah bergegar. terangkat adizatul ke udara dan begitu juga fardiansyah.

xang :"ro teru munn cung kaku labu buuruk sing kong noi sae miee ra kal!"
selesai mentera itu adizatul sudah pun berubah menjadi sebuah taman perhilitan, sepilok di sandakan.

xang : "hahahaha!!!"

namun, bomoh sae tidak sekejam dan sekiut xang. dia sempat menyelamatkan fardiansyah daripada menjadi ubi buruk.

fardiansyah : "tiada erti aku hidup lagi, kini cintaku sudah tiada."
bomoh sae : "maafkan aku, izinkan lah aku membantu. biar aku temukan kau dan dia dialam lain."
fardiansyah : "benarkah begitu? aku sanggup membuat apa saja demi bersama kasihku semula."
bomoh sae : "andai itu katamu. relakah kau tinggalkan dunia manusia ini?"
fardiansyah : "sanggup, sejuta kali sanggup!!"
bomoh sae : "loong tung kung sung dung pung tuung kakakakuuuu cing!"

puff..!! fardiansyah kini tinggal di alam baru, alam orang utan sana sepilok...

3 comments:

Anonymous said...

hahahahahahahaha!!!
carl = "skrip aku hilang..."
berabis sa ketawa..
lwak oo! hahahaha!

fara aqma ghani said...

hahahahahahaha...
kecian fazlan. hahahahahahahah

adiza said...

mlg sungguh amoi cantik tu..
ish3.. kesian...