Monday, February 23, 2009

pewaris sumpah orang minyak..

cerita ni cerita betul, jadi kalau ada kawan kamu yang cakap cerita ni tipu semata-mata, sekaki-kaki
tak pun dia kata sebulu-bulu(kalau ada yang lain memang sah bukit padang), aku pasti yang amat kawan kamu
bukanlah dari spesis orang atau yang sama waktu dengannya. (siapa cakap orang utan, cuba pi tengok cermin)
ceritanya bermula begini bukan begitu atau begedil. kamu pernahkah dengar cerita pasal orang minyak tak
pun tengok cerita P. Ramlee, Sumpahan Orang Minyak? kalau tak pi tanya auntie canteen.
orang minyak ni mengamalkan satu ilmu, untuk melengkapkan syarat orang minyak mesti mendapatkan(sopan sikit) 21
orang anak dara dalam masa tujuh hari.(macam puteri gunung ledang pula, semua pun tujuh) tapi disebabkan unsur-
unsur cliche macam dalam Power Rangers ataupun Sailormoon(idol fazlan) penjahat mesti kalah punya bila cerita dah nak habis.
sebelum sempat dapat awek yang last, selalunya heroin dalam cerita tu, orang minyak ni tiba-tiba lah pula dapat kena tangkap.
macam tipu ja kan. berakhirlah riwayat orang minyak dihujung parang orang kampung. (tujuh hari tujuh malam tuan punya
parang tu tidur tersenyum, bangga maa)

setelah bertahun lamanya, semua orang lupa pasal orang minyak yang suatu masa dulu menyebabakan harga minyak
naik sekejap. pada tanggal, erti kata lain tarikh bukan tarik(lucah lah kamu ni), 30 June 2007(sapa ingat).
dalam panas tengahari, semua pelajar kiut dipaksa duduk depan untuk mendengar celoteh yang berbunyi seakan lagu
dodoi. seorang pelajar yang kiut, bernama kiut, terlihat suatu kelibat yang melangkah seakan meloncat tapi berjalan sebenarnya.
pelik lah orang ni,dia berkata sendiri. kelihatan orang yang meloncat tapi berjalan itu semakain mendekati Kiut. sambil senyum sendiri lagi tu.
terasa seram dan sejuk si Kiut."opss, sorry. i terduduk atas air. patutlah sejuk"
"ah sudah, dia duduk sebelah aku. muka psiko lagi tu", Kiut berkata dengan penuh perasaan kiut.
"hi, kau dari mana? tegur si Kiut. sambil senyum tanpa henti (dari tadi lagi)," aku dari Wauta, yeeaaa!!!"
"ooo...aku dari bumi." hehehe
bagai sebuah komputer reput, si Kiut cuba recall kembali cerita orang minyak. satu persoalan tiba-tiba muncul
"apa nama kau, ha?" tanya si kiut. sambil senyum lagi, "aku singkong akut aka jerry(opss) aka freaky fazlan. just call me
top."
bermula dari hari tu, si Kiut pun dapat lah kawan baru, psiko.
pada waktu yang sama, bermula sebuah misteri di tempat baru kiut itu yang bernama.....ermmm
ermmm...ermm... jap aku lupa sudah tadi aku ingat. aku pi tanya lu orang sebelah.


ha..!! sebenarnya si kiut ngan si top ni kena tahan bah. nama tempat ni rumah merah. tapi si kiut ni
bukanlah kena tahan sini, dia mau tayang muka ja. si top ni, dia kena tangkap masa baru sampai di pantai dari seberang
mana ntah. dia naik atas gelen minyak.

satu malam tu, di rumah merah tu, datang orang baru. nama dia 5535 aka abang umar(bukan nama sebenar).
orang cakap dia ni salah kena hantar, patut pi bukit padang tapi salah jalan pula sebab dia yg drive. ish ish...
seminggu kemudian, ada satu malam tu kedengaran suara sumbang nyanyi lagu dangdut. sumbanglah yang amat sehinggakan semua yang ada
dirumah merah tu tertidur. dan bila sampai waktu pagi semua orang terkejut bila nampak 3 ***** di tengah-tengah
bilik makan. ada tanda ' X ' lagi tu, dengan minyak masak yang hitam sudah ni.

tiba-tiba...
suara tua berkata, "habislah kita. habislah kita kena makan. itu trade mark orang minyak tu!!" sambil nenek
tu memeluk erat poster artis korea kegemaran dia. semua orang terkejut. wajah-wajah pucat dan blank pun ada.
ada yang tak paham bahasa nenek tu bertanya kepda rakan sebelah. "dier kater aper, heerr??" kawan dia pun jawab,
"oreng minyek leerr." bertempiaran lari semua warga rumah merah, panik. kecuali sorang ni, sebab dia tengah sibuk kejar kucing
sambil lompat-lompat macam rabbit.hehehe



macam-macam jeritan kedengaran dalam suasana panik itu.
"tolong-tolong, aku belum kawin. tidak mau mati lagi ni."
"adik manis, mau beli kain kah?"
"dengan kuasa bulan, aku akan menghukum mu!" pukk!! kena ketuk mama dia.
"karipap, pak ibu. karipap."
"bang, mau beli plastik/bahai?"

begitulah suasana rumah merah itu dari siang sampai ke malam. keadaan mula sepi dan sunyi bila semua orang sudah tidur.
terbit kembali sang mentari merah, warga-warga rumah merah kembali panik. masing-masing tertanya-tanya dan tercari-cari. siapa
pula yang menjadi mangsa. namun begitu, tiada siapa berani menganjak bergerak. duduk dan membisu saja menanti malam.
mucul si kiut bertanya kepada nenek yang semalam tu. "nenek. nenek pernah jumpa orang minyak kah?"
"ha?!! apa kau bilang?"
"NENEK PERNAH JUMPA ORANG MINYAK KAH??!!"
"kenapa juga kau ni, teriak teriak macam orang gila ja.!"
"ee...tak suke taw nenek. notty. auww~~~"
"pernah, masa nenek kecik dulu."
"bila pula aku tanya ni?"
"umur nenek dah 20 tahun, january lepas masuk 20." (tuanya...!!)
"apa-apa jalah."
"nenek pun tak tahu. masa tu nenek budak lagi. tapi nenek dengar cara tuk kasi mati orang minyak macam ni......"
"apa lah?"
"......"
"nenek, are you ok?"
"......"
tiba-tiba, bergema suara jeritan si kiut. muka nenek tadi telah dipangkah. dengan kepastian yang amat, dia tahu ni mesti keja orang
minyak tu.
"teruknya taste orang minyak ni." begitulah bunyi jeritan si kiut.

"bang. mau beli plastik?"

risau menjadi mangsa seterusnya, semua awek-awek yang comel meminta si kiut untuk siasat siapa si orang minyak ni. kerana bangga dan riak,
si kiut pun setujuh, selapan, sesembilan tapi tidak sepuluh. malam itu, malam ketujuh sejak kejadian pertama di bilik makan. semua orang tertidur lagi walaupun
telah cuba untuk tidak tidut. sebab semua penat, menjerit ja keja dorang. kili ni.
si kiut cuba untuk recall kembali wajah-wajah mangsa orang minyak. "ha, tahu sudah. 2x2=4. yes!"
tiga mangsa pertama, langsir berluang di tengah-tengah.
seterusnya, 3 botol mineral murah berlubang di bawah.
3 batang lidi, bekas lidi satay.
3 helai kertas soalan law two.
3 keping matrik card. (sapa punya lah tu, abislah kena maki guard lepas ni nda pakai metrik kad)
3 tiang rumah orang, ada lubang di tengah.
2 orang g** tua, hehe. ngan nenek tua tu.
sekarang ada 3 lagi, yang perlu menjadi mangsa supaya ilmu hitam orang minyak ni menjadi. dipikir-pikir oleh si kiut. terlintas sesuatu persoalan
di otaknya. dalam 6hari yang lalu, cuma seorang warga rumah merah ni ja yang tidur waktu siang. "ya, tidak lain mesti dia."
berlari laju si kiut sebelum ada lagi insan yang kurang kiut menjadi mangsa si orang minyak yang ada taste yang teruk.
"kuda ku lari gagah berani."


sampai lah si kiut ketempat yang di tuju. bilik 801B. "oiii jebat.!!"
"cut! cut! ngok ngok lah kau ni, itu dialog mana kau pakai tu. aku bilang lain kau jerit lain."
"sorry boss, lupa bah."
"tulah, makan amplang ja kau. camera roll and aaacction!!"

"knock knock"
"sapa tu?"
"aku."
"aku sapa?"
"aku stacy."
"yalah tu, stacy sora jantan. tak suke taw..awww~~~"
terbocor helah dan tanpa lengah, si kiut pun menendang pintu bilik itu. "arggHHH!!!!" suara awek menjerit nyaring kalah jinana jainn.
"alamak...sorry emba. saya udah tersilap pintu. maaf ya.ampun.saya teraniaya bu.ampun bu ampu.saya enggak salah.waduh kok bisa salah pintunya."
the end...

24 comments:

Anonymous said...

Din... cam kenal je si Kiut tuh.... ;)

iki said...

opsss..kenal ka??

Anonymous said...

Opsss?
Kenal la...
Org yg kata 'Opsss' tu la...
XD

iki said...

perasan aku jap..
ehemmm, kiut nyer terasa di jiwa.
(pasni ni aku blasah ko tgk ar!!)

Anonymous said...

Try la....
Aku tunngu jer..
hehe..
XD

iki said...

ok ok...
ko ready. aku dah sampai niE!!
haiyak,..tangkis cepat

Anonymous said...

Buat matrix!!!!
Wei!!!!
Ni dah out of topic nih!

iki said...

dah laaa, gila apa!!
(jap aku gi tukar jadi sailormoon jap)

Anonymous said...

lol
Adoi....
Sakit muke aku gelak...
Ni semue salah din!!!
Dah2!!!
Takut aku mati sebab gelak...
XD

iki said...

ok ar tu,
mati dlm muka hepi ja...

Anonymous said...

Wei...
Ko nak aku mati jugak rupanya...

iki said...

alaa...
mati dlm iman bah.
hehe.kalu bf ko tau aku mati dulu

Anonymous said...

Ye ke?
Boleh la camtu...
Tapi klau ko mati, x best gak...
Xde org nak teman aku gelak gila....
XD

iki said...

takpe..
kita gelak sama2 dlm kubur.
nak? (eee~~aku tak nak)

Anonymous said...

Eeee~~~~
Aku lagi tak nak...
X bleh nak bayang kan...

iki said...

aku dah bayangkan laa..
dua budak gila ketawa dlm kubur lak tu, ish tak patut..

so lepas ni aku nak tmbh dlm wasiat aku, jgn kubur seblah ko nnt. takut lari iman yg baca doa tu dgr aku gelak ngan ko..

Anonymous said...

aku pun sama ja...
Ok...
aku dah lapar ni..
Jom g makan!

iki said...

nak makan dlm kubur ker.?

Anonymous said...

Cafe....
Aku nak makan ayam!
Dah!
Jom!

iki said...

ok ok jom

Sharon Rodriguez Charles @ Xang said...

wakakaka... din2!~

adiza said...

adoiyaiii... penay ku baca

fara aqma ghani said...

mak eh...
macam kenal je watak2 dalam cite ni. hihihiihih...
ending kelakar la weh. hihi. hahahha. din2.. penat aku gelak pasal kau n dira.
sakit pp aku nih!
hahahha

Anonymous said...

panjangnya cite ko nih...haha